GEOMETRIA VAGY MŰVÉSZET? avagy Vasarely másképp Kádár Rita, (matematika-fizika tanár, Eötvös József Általános Iskola Budapest XIII.)
A program a Szépművészeti Múzeum Vasarely Gyűjteményéhez kapcsolódik, s elsősorban a 10-14 évesek számára ajánlott. Victor Vasarely alkotásain keresztül mutatja be az általános iskolában tanult geometriai transzformációkat (tükrözés, forgatás, hasonlóság), és térbeli alakzatok síkbeli ábrázolását. A résztvevők közösen elemeznek Vasarely műveket, és saját maguk is geometriai képek alkotóivá válnak. A megtanult készségekkel vezetett tanórákon a gyerekek képek alapján készíthetnek a témakör szerinti alkotásokat (rajz, festés, montázs), és matematikai számításokat is végezhetnek a hasonlóság témakörében. KoncepcióMúzeumpedagógiai szempontok: - Vasarely alkotások megismerése,
- kapcsolat az iskolai tananyaggal,
- kapcsolódás több tantárgyhoz (matematika, rajz, fizika),
A program három részből áll: - felkészítő óra az iskolában,
- látogatás a múzeumban, alkotás,
- levezető óra az iskolában.
Munkamódszerek, feladatok
1. A múzeumlátogatást megelőző, felkészítő óraA résztvevők - megnéznek egy prezentációt az optikai illúziókról,
- elmondják saját benyomásaikat a képekről, melyik miért tetszett-nem tetszett,
- megismerik Vasarely életrajzát,
- kész ábrákon figyelik meg a transzformációkat,
- párokban, kis csoportokban és valamennyien együtt dolgoznak.
Az alábbi kérdésekre keresünk választ: - Ki volt Viktor Vasarely? Mi az op-art (optikai művészet)?
- Hol van a Vasarely Múzeum?
- Milyen képeket készített?
- Optikai csalódás
- Szimmetrikusak-e az alábbi síkidomok? Ha igen, rajzold be a tükörtengelyeket!
Ennek során a résztvevők - közelebbről megismerkednek a festő munkásságával,
- páros játékot játszanak,
- csoportban dolgoznak,
- szimmetrikus képeket fedeznek fel,
- közelről figyelik meg egyes festmények apró részleteit,
- pontosan próbálják leírni a festményt,
- saját művet hoznak létre.
Alkotás: saját kép elkészítése esetleg párban dolgoznak) A gyerekek színes négyzetlapokat kapnak, amelyeket tetszőleges alakzatban kell elhelyezniük. Az elkészült műveket elemezzük, az alábbi szempontok szerint: szimmetrikus lett-e; milyen alakzatot látunk; mi lenne a mű címe? Az elkészült munkákból kiállítást rögtönözünk, mindenki megnézi a többiek alkotását is. A műveket fotón örökítjük meg.
3. Levezető óra ismertetése
A program várható eredményei: a gyerekek (résztvevők) matematikai fogalmakkal, a közös játék és munka örömével iskolán kívül, saját alkotásaikon keresztül ismerkednek, így a motiváció is sokkal erősebb. Továbbfejleszthető középiskolások részére, illetve a fizikán belül az optika témakörében.
További információ: Juhász Litza (Szépművészeti Múzeum, múzeumpedagógus) litza.juhasz@szepmuveszeti.hu
Kádár Rita (matematika-fizika tanár, Eötvös József Általános Iskola Budapest XIII.) rita.kadar@upcmail.hu tel: +36 30 2844596
|
|